XXXIV KFPP - 1997

W roku śmierci Agnieszki Osieckiej, autorki tekstów do wielu przebojów opolskiego festiwalu, na jego scenie odbył się poświęcony jej koncert „Zielono mi”.

Telewizyjną relację przygotowało 400 techników i realizatorów. Było 15 kamer (dwie wędrujące nad widownią, zamontowane na tzw. kranach), 80 mikrofonów i supernowoczesny wóz z cyfrową aparaturą dźwiękową. W sumie 12 godzin bezpośredniej, telewizyjnej relacji.

Gwiezdna ekipa
Koncepcję artystyczną tworzyła ekipa współpracująca z Pink Floyd i Bon Jovi. Ich pomysły spodobały się nie tylko publiczności. Przed finałowym koncertem TVP podpisała z prezydentem Opola trzyletnią umowę na organizację festiwali. Festiwal po raz pierwszy miał swoją stronę internetową.

Pamiętajmy o Agnieszce
„Zielono mi” – koncert z piosenkami Agnieszki Osieckiej przygotowała i prowadziła Magda Umer. Pomagała jej córka poetki, Agata Passent. Na scenie pojawili się przede wszystkim zaprzyjaźnieni z Osiecką artyści, m.in.: Maryla Rodowicz, Krystyna Janda, Grzegorz Turnau, Edyta Geppert, Zbigniew Zamachowski. Wszyscy siedzieli za stołem. Scena tonęła w zieleni. Udział zieleni, a właściwie zieleniny, był nie tylko metaforyczny. Artyści śpiewali i raz po raz rzucali widzom coś zielonego – kapustę, kalarepę, garść liści.

Trzy godziny z przebojami
Koncert pod przewrotnym tytułem „Co ja tutaj robię?” zaprezentował przeboje list przebojów. Zagrali m.in. Lady Pank, Urszula, Robert Gawliński, Elektryczne Gitary, Edyta Bartosiewicz i Ich Troje. Hitami festiwalu okazały się „Piosenka światłoczuła“ w wykonaniu Natalii Kukulskiej oraz „Ale jestem“ Anny Marii Jopek.

Szansa na opolski debiut
Ewa Bem poprowadziła koncert Debiuty, w którym pojawiła się laureatka „Szansy na sukces” Katarzyna Cerekwicka. Pod koniec koncertu z 20-minutowym recitalem wystąpiła Justyna Steczkowska.

Biała noc z satyrą
Do rana trwał Kabareton – publiczność bawili m.in. Marcin Daniec, Kabaret OT.TO, Kabaret 60.

CIEKAWOSTKI

Wszystko pod kontrolą
Na każdego ze 150 wykonawców przypadał jeden dziennikarz. Bezpieczeństwa pilnowało 90 ochroniarzy, 50 funkcjonariuszy straży miejskiej oraz policjanci z brygady antyterrorystycznej (ich ilość była utajniona).

Stroje pod ścisłym nadzorem
Organizatorzy zażyczyli sobie, żeby wykonawcy pokazali im wcześniej kostiumy sceniczne. Jedna z pań odmówiła i… nie wystąpiła. Jej nazwiska nie ujawniono. Kayah śpiewała na bosaka – klapki okazały się niewygodne. Kasia Stankiewicz zaprezentowała przezroczystą, popielatą suknię z białą bielizną pod spodem. Agnieszka Chylińska szokowała elegancją; miała szpilki i obcisłą, wydekoltowaną czarną kreację z długim rozporkiem. A zamiast biżuterii – tatuaże.

Wejść na festiwal za każdą cenę
W obrocie pojawiły się podrobione bilety. Policja ostrzegała przez megafony przed fałszywkami.

NAGRODY

Trening łakomczucha
Laureatka Debiutów Dominika Kurdziel powiedziała, że przygotowywała się do Opola… jedząc, bo słyszała, że jury będzie dawać nagrody za wagę. Wielbicielka kremówek z Krakowa zaśpiewała na festiwalu piosenkę „Teatr”, którą sama napisała.

Kobiety górą
Grand Prix festiwalu otrzymała Katarzyna Gaertner, dziennikarze wybrali Agnieszkę Chylińską z O.N.A.

Grand Prix im. Karola Musioła: Katarzyna Gaertner 
Nagroda za debiut im. Anny Jantar: 
Dominika Kurdziel 
Nagroda dziennikarzy: Agnieszka Chylińska (wokalistka grupy O.N.A.)

GALERIA

3 ZDJĘĆ