V KFPP - 1967

Potwierdziło się, że nagrodzona w poprzednim roku Łucja Prus to obiecująca artystka.

FAKTY

Liczby
80 solistów, 130 festiwalowych piosenek, w tym 36 w koncercie Premiery.

Zawoalowany beat
Pod niewinnym tytułem „Popołudnie z młodością” kryło się mocne uderzenie. Zagrali Skaldowie, Niebiesko-czarni, Czerwono-czarni, Czerwone Gitary.

Czekać czy uciekać
Violetta Villas śpiewała „Przyjdzie na to czas” (muz. W. Szpilman, sł. K. Winkler), a Skaldowie „Uciekaj, uciekaj” (muz. A. Zieliński, sł. L. Moczulski). Kasia Sobczyk nie dawała praktycznych wskazówek miłosnych. Zaśpiewała romantyczną balladę o małym księciu.

Więcej telewizji
TVP bardziej zaangażowała się w organizację festiwalu. Wzrosły nakłady finansowe. Koncerty przygotowane były tak, aby pasować do wymogów telewizyjnego formatu.

CIEKAWOSTKI

Bisów nie będzie
Wojciech Młynarski: „Moje apogeum opolskie to – mogę tak powiedzieć – był rok 1967, kiedy śpiewałem „Jesteśmy na wczasach” i kiedy mnie rąbnęła osa w policzek i był taki wyścig, czy ja prędzej spuchnę, czy zaśpiewam piosenkę! I powiedziałem w amfiteatrze: – Proszę Państwa! Ja już nie będę bisować, bo szybko puchnę!” (za „6x5 czyli 30 lat festiwalu opolskiego” Mariusz Jeliński, Warszawa 1997, Grupa Wydawnicza KAW i TVP S.A.)

Poranek na Głównym
Artystyczny szlak po koncertach zaczynał się „Pod pająkiem”, a kończył o świcie na Dworcu Głównym nad jajecznicą na maśle.

Kryształ za kryształowy głos
Wśród festiwalowych trofeów były m.in.: koperty z gotówką, telewizory i kryształowe puchary.

Śpiewać każdy może
W koncercie „Mikrofon dla wszystkich” wokalne umiejętności prezentowali amatorzy z całej Polski. Byli wśród nich finaliści Festiwalu Kulturalnego Związków Zawodowych.

NAGRODY

Pieśń zbuntowanych
W autorskim songu dziwił się światu Czesław Niemen. Dostał nagrodę od jurorów, a piosenka „Dziwy jest ten świat” (muz. i sł. Cz. Niemen) stała się hymnem młodzieży kontestującej rzeczywistość.

Kosiarz nagród
Wojciech Młynarski pytał „W co się bawić” (muz. J. Wasowski), a potem przewrotnie opowiadał o zakopiańskich rozrywkach w „Jesteśmy na wczasach” (muz. J. Sent) i zbierał nagrody.

Rozmaitości
Jurorzy wyróżnili też Łucję Prus za "Po prostu jestem" (muz. A. Sławiński, sł. W. Młynarski), Joannę Rawik za piosenkę "Po co nam to było" (muz. A. Skorupka, sł. J. Zalewski) oraz Kasię Sobczyk za song o pechu „Trzynastego" (muz. R. Poznakowski, sł. J. Kondratowicz). Komitet Radiofonii i Telewizji swoją nagrodę przyznał Skaldom za piosenkę „Uciekaj, uciekaj“ (muz. A. Zieliński, sł. L. Moczulski).

Laureaci nagród głównych:
- „Po prostu jestem” (Sławiński/Młynarski) w wykonaniu Łucji Prus (nagroda MKiS)
- „Jesteśmy na wczasach” (Sent/Młynarski) w wykonaniu Wojciecha Młynarskiego (nagroda MKiS)
- „Po co nam to było” (Skorupka/Zalewski) w wykonaniu Joanny Rawik (nagroda WRN)
- „Dziwny jest ten świat” (Niemen) w wykonaniu Czesława Niemena (nagroda specjalna KRiTV)
- „Uciekaj, uciekaj” (A. Zieliński/Moczulski) w wykonaniu „Skaldów” (nagroda KRiTV)
- „Trzynastego” (Poznakowski/Kondratowicz) w wykonaniu Katarzyny Sobczyk (nagroda TPO)

 Nagrody przewodniczącego MRN w Opolu:
Edward Spyrka (za muzykę do piosenek o tematyce opolskiej), Jerzy Herman (za aranżację „Zapomniałam” w wyk. U. Sipińskiej), Kazimierz Grześkowiak (za debiut autorsko-wykonawczy), Andrzej Zieliński (za aranżację „Po prostu jestem), Anna Żebrowska (za debiut piosenkarski)

 Nagroda specjalna Polskiej Federacji Jazzowej dla Seweryna Krajewskiego za debiut kompozytorski