Debata „Streaming, YouTube, VOD - artysta w gąszczu cyfrowej rzeczywistości”

Dziś już nikt nie ma wątpliwości, że Internet to główny nośnik kultury, także muzycznej. Jest to jednak wciąż rzeczywistość nieskoordynowana, w której trudno jest pogodzić interesy wszystkich stron. Stąd też pojawiające się pytania o przyszłość rynku muzycznego, korzyści i zagrożenia dla twórców oraz ich rolę w tworzeniu cyfrowej rzeczywistości. Spróbujemy wspólnie poszukać na nie odpowiedzi podczas Debaty Legalnej Kultury na 53. Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej Opole 2016.

W ciągu ostatniego roku internauci na całym świecie odsłuchali i obejrzeli w sumie 317 miliardów piosenek. W 2014 roku liczba ta wynosiła „zaledwie” 164,5 mld. Globalny rynek osiągnął przełomowy moment, w którym sprzedaż muzyki cyfrowej stała się głównym źródłem przychodów i po raz pierwszy w historii przewyższyła sprzedaż nośników fizycznych. Obecnie konsumenci korzystają z muzyki na rekordowym poziomie, ale ta eksplozja zainteresowania muzyką nie przekłada się na adekwatne wynagrodzenie dla artystów.

Problemem jest „różnica wartości”, która zaburza proporcje honorariów – wynika z opublikowanego wiosną raportu Międzynarodowej Federacji Przemysłu Muzycznego. W Polsce większość rynku muzycznego stanowi sprzedaż nośników fizycznych (76,5%), jednak względem zeszłego roku odnotowano niewielki spadek. Tymczasem, sprzedaż nośników cyfrowych nieustająco rośnie. Największą popularnością cieszy się streaming, który stanowi około 73% rynku muzyki cyfrowej.

W debacie udział wezmą artyści, dziennikarze, wydawcy, prawnicy oraz przedstawiciele instytucji związanych z Festiwalem.

Spotkajmy się 4 czerwca o godzinie 13:00 w Biurze Prasowym Festiwalu w Muzeum Polskiej Piosenki.